چکیده :

مقدمه: سندرم پیش از قاعدگی مجموعه‌ای بزرگ از علائم جسمی، روحی و هیجانی است که در راس آن افسردگی، اضطراب و رفتارهای پرخاشگرانه قرار دارند. لذا این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مهارت مدیریت خشم بر این علایم در دختران کلاس هفتم مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی انجام گرفت. مواد و روش‌ها‌: در یک بررسی تک‌ موردی آزمایشی از نوع خط پایه چندگانه، فرایند درمان بر روی چهار دختر نوجوان کلاس هفتم و هشتم به صورت پیش از مداخله، حین مداخله و پس از مداخله انجام گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از مقیاس واحدهای ذهنی ناراحتی (SUDs, 1996)، پرسشنامه ویرایش دوم افسردگی (BDI-II, 2008)، پرسشنامه اضطراب بک (BAI, 1992) و مقیاس تکانشگری بارت (BIS, 1994) ارزیابی شدند، برای عینی‌سازی میزان بهبودی از فرمول درصد بهبودی استفاده شد. AO نمره پرسشنامه مورد سنجش در خط پایه، A1 نمره همان پرسشنامه در جلسه آخر و DA% میزان تغییرات آن است. یافته‌ها: نتایج ما نشان داد آموزش مهارت مدیریت خشم منجر به بهبودی آزمودنی‌ها در واحدهای ذهنی ناراحتی در هر 4 آزمودنی تا حد 50% می‌گردد. در متغیر نمره افسردگی، آزمودنی‌ اول پایین‌تر از بقیه بود و میزان بهبودی کلی در آزمودنی ها 43% بود. در متغیر اضطراب، در آزمودنی‌های دوم، سوم و چهارم به ترتیب از بیشترین تا کمترین تاثیر بهبودی دیده شد. اثربخشی مدیریت خشم در آزمودنی اول معنادار نبود. اما در متغیر تکانشگری نیز در هر 4 آزمودنی اثربخشی معنادار دیده شد. نتیجه‌گیری: هرچند که این مطالعه فاقد گروه کنترل بود، اما یافته‌های پژوهش حاضر دلالت بر تعمیم‌پذیری بالای یافته‌های مربوط به رفتارهای مخاطره‌آمیز داشت. در نهایت می‌توان گفت که آموزش مهارت‌های زندگی، روش‌درمانی موثری بوده، اما برای بررسی بیشتر اثربخشی آن، مطالعات ارزیابی کنترل شده‌ در جهت رسیدن به نتیجه قطعی لازم است.

کلید واژگان :

فسردگی، اضطراب، مدیریت خشم، رفتارهای مخاطره آمیز



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک