چکیده :

چکیده پژوهش حاضر با هدف کلی بررسی دیدگاه معلمان مدارس مقطع متوسطه در مورد میزان رعایت استانداردهای اخلاق حرفه ای مدیران آموزشی و رابطه آن با اشتیاق شغلی معلمان صورت گرفته است، بنابراین از لحاظ هدف در گروه پژوهش های كاربردي مي‌باشد و از نظر ماهيت و روش، تحقيق حاضر توصيفي از نوع همبستگی مي‌باشد. در این پژوهش ۱۲۲ نفر از معلمان زن و مرد از جامعه آماری معلمان مقطع متوسطه دوم شهر سنقر با روش نمونه گیری تصادفی و تعیین حجم نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان(۱٩٧۰) برای اجرای پژوهش انتخاب گردیدند. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از پرسشنامه اخلاق حرفه ای بهاگیر(۱۳٩۰) و پرسشنامه اشتیاق شغلی سالانوا و شائوفلی(۲۰۰۱) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، تحلیل واریانس و رگرسیون استفاده گردید. نتایج نشان داد که: ارتباط معناداری بین میزان رعایت اخلاق حرفه ای و مولفه های آن با اشتیاق شغلی معلمان وجود دارد، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر پیش بین اخلاق حرفه ای مدیران حدود ۲۰ درصد از تغییرات مربوط به اشتیاق شغلی معلمان را توانست پیش بینی نماید و بیشترین تاثیر را مولفه اخلاق فایده محور و اخلاق وظیفه محور در پیش بینی اشتیاق شغلی معلمان داشتند. همچنین بین دیدگاه معلمان در رابطه با رعایت استانداردهای اخلاق حرفه ای مدیران بر حسب متغیر جمعیت شناختی جنسیت تفاوت معناداری مشاهده گردید.

کلید واژگان :

اخلاق حرفه ای ، استاندارهای اخلاق حرفه ای ، اشتیاق شغلی ، معلمان ، مدیران



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک