چکیده :

سرمایه فرهنگی، قدرت شناخت وقابلیت استفاده از کالاهای فرهنگی در هر فرد و دربرگیرنده تمایلات پایدار فرد است که در خلال اجتماعی شدن در افراد بر اساس سه بعد (ذهنی، عینی، نهادی)انباشته می گردد.هدف مقاله حاضر سنجش میزان بهره مندی جوانان ارومیه از سرمایه فرهنگی و عوامل موثر بر آن است.چارچوب نظری این پژوهش ترکیبی از نظریات اریکسون ، استوری، بوردیو، رنه گونیک و گربنر است.جامعه آماری جوانان 20تا 34 ساله ارومیه است که طبق فرمول کوکران 383نفر از آنان به روش نمونه گیری خوشه ای طبقاتی انتخاب شده اند، ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده، و از اعتبار صوری و آلفای کرونباخ برای برآورد اعتبار و پایایی ابزار تحقیق استفاده شده است.نتایج به دست آمده از این پژوهش بیانگر وجود ارتباط بین متغیرهای مستقل (فراغت، مصرف رسانه ای ، تعاملات خانوادگی، سبک زندگی و هویت قومی )با متغیر وابسته (میزان سرمایه فرهنگی)است.میزان بهره مندی جوانان از سرمایه فرهنگی طبق نتایج به دست آمده 54/18درصد ارزیابی شده است.بر اساس نتایج رگرسیون مهم ترین عاما تاثیر گذار بر میزان سرمایه فرهنگی جوانان متغیر سبک زندگی است که بیشترین میزان بتا (0/31)را داشته است و بعد از آن مصرف رسانه ای (0/30) بیشترین تاثیر و به طور مستقیم بر متغیر سرمایه فرهنگی اثر گذاشته است.همچنین نتایج نشان می دهدکه معادله پیش بینی میزان سرمایه فرهنگی می تواند (63/1)درصد واریانس متغیر وابسته را تبیین کند.

کلید واژگان :

ارومیه،تعاملات خانوادگی،جوانان،سبک زندگی، سرمایه فرهنگی، مصرف رسانه ای



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک