چکیده :

چکیده مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه دانش فناورانه و سواد سلامت دیجیتال در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه صورت گرفت. پژوهش به صورت توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دو مرکز دانشگاهی شهید صدوقی و شهید رجایی به تعداد 0011 نفر بودند. به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای، تعداد 602 نفر با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامههای دانش فناورانه و سواد سلامت دیجیتال اروپا بود. تجزیه و تحلیل داده ها نیز بر اساس آزمون تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد: ضریب همبستگی بین دانش فناورانه و میزان سواد سلامت دیجیتال افراد آزمودنی، به شیوه =1/ محاسبه همبستگی پیرسون ) 440 r =1/ و 111 Sig (، دانش فناورانه و توانایی بهره گیری از اطلاعات =1/ سلامتی دیجیتال ) 494 r =1/ و 111 Sig (، دانش فناورانه و توانایی بهره گیری از اطلاعات عمومی مرتبط =1/ با روش های کیفیت بخشی به سلامت افراد ) 543 r =1/ و 111 Sig (، دانش فناورانه و توانایی بهره گیری =1/ از اطلاعات مرتبط با بیماری ها یا جراحات خاص ) 030 r =1/ و 111 Sig (، دانش فناورانه و توانایی بهره =1/ گیری از اطلاعات تکمیلی دیجیتال بعد از مراجعه به پزشک ) 510 r =1/ و 111 Sig (، دانش فناورانه و =1/ توانایی بهره گیری از اطلاعات معالجاتی درمانی دارویی) 605 r =1/ و 111 Sig (، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری، با استفاده از روش گام بهگام برای متغیرهای 1 بود. در مجموع، /510 ،1/031 ،1/029 ،1/502 ،1/494 ، 1/ مذکور بر اساس متغیرهای چندگانه 469 میتوان گفت که دانش فناورانه پیش بین خوبی برای میزان سواد سلامت دیجیتال افراد مورد مطالعه است.

کلید واژگان :

کلید واژه ها: دانش فناورانه، سلامت دیجیتال، دانشجویان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک