مقاله حاضر، برای انجام پژوهش در علوم اجتماعی و بهخصوص در مطالعات مدیریت، روایتپژوهی مساله محور را پیشنهاد میدهد که پژوهشگران را قادر به درک عمیقتری از پیچیدگیهای مسایل و ارایه راهحلهای اثربخشتر میسازد. در ابتدا، برای تفکیک مفهوم روایت از سایر مفاهیم، سه شرط آینه کلیت، آینه بازخورد و آینه زمان، ارایه شده است و سپس روشی چهار مرحلهای برای برآورده نمودن این سه شرط، پیشنهاد شده است. این چهار مرحله عبارتاند از: شناسایی و انتخاب کنشگران، جمعآوری حکایتها، تحلیل سهلایهای و روایتگری مسالهمحور. روش پیشنهادی را میتوان چه بهصورت یک روش منفرد و چه بهصورت ترکیبی با سایر روشها برای ایجاد درک و توصیف عمیقتر از وضعیت پیچیده، بهکار برد. در انتها، بهعنوان مطالعه موردی، یک تحلیل روایت از جایگزینی خودروی پیکان در شرکت ایران خودرو، ارایه شده است. در این مطالعه موردی، سعی بر این است تا نشان داده شود که چگونه میتوان از یک مساله پیچیده، لایهبرداری کرد تا زوایای آن مشخص گردد.
کلید واژگان :پیچیدگی؛ روایت؛ روایت پژوهی؛ روششناسی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک