هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین حمایت اجتماعی ادراکشده و خود کارآمدی تحصیلی با سازگاری اجتماعی بود. پژوهش از نوع همبستگی و پیشبینی هست. روش ها: جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بودند که از بین آنها 200 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراکشده (MSPSS)، پرسشنامه خود کارآمدی تحصیلی توسط پاتریک، هیکس و رایان، پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل جمعآوری و با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون به کمک نرمافزار آماری SPSS 19 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین حمایت اجتماعی ادراکشده و خود کارآمدی با سازگاری اجتماعی رابطهای معنیدار وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون به روش ورود همزمان نشان داد که متغیرهای پیشبینی، 34 درصد از سازگاری اجتماعی را تبیین میکنند. نتیجهگیری: براساس یافتههای این مطالعه، حمایت اجتماعی حمایتهای کسبشده توسط فرد، سبب ارتقای سلامت روان و سازگاری اجتماعی دانشجویان میشود.
کلید واژگان :حمایت اجتماعی ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی، سازگاری اجتماعی
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک