چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی عملکرد تحصیلی درس زبان انگلیسی بر اساس مولفه های اضطراب کلاس درس زبان انگلیسی دانش¬آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان بابل انجام شد . طرح پژوهش از نوع همبستگي بود. به همین منظور 285دانش آموز دختر پایه سوم ( با میانگین سنی 18 سال) به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از میان کلیه دانش¬آموزان دختر سال سوم مقطع متوسطه شهرستان بابل انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقياس اضطراب كلاس زبان خارجي(FLCAS) بوده و برای ارزیابی عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی ، از نمرات نیم سال اول درس زبان انگلیسی دانش آموزان استفاده شده است. پس از اجرای پرسشنامه داده های بدست آمده با روش های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که بین مولفه های اضطراب زبان با عملکرد تحصیلی درس زبان انگلیسی دانش آموزان همبستگی منفی و معنادار( در سطح معنی داری 05/ 0 ) وجود دارد. بر اساس نتايج رگرسيون گام به گام از بين مولفه هاي اضطراب زبان ، سه مولفه ترس از ارزیابی منفی ، نگرش منفی نسبت به کلاس زبان و نگرانی از برقراری ارتباط داراي قدرت پيش بيني كنندگي عملکرد تحصیلی هستند و این سه مولفه 60 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی در درس زبان را تبیین می کنند. بر اساس یافته های تحقیق پیشنهاداتی نیز به منظور کاهش اضطراب در دانش آموزان در کلاس درس به معلمان زبان انگلیسی و نظام آموزشی ارائه شده است.

کلید واژگان :

اضطراب کلاس زبان ، عملکرد تحصیلی، ترس از ارزیابی منفی ، نگرش منفی نسبت به کلاس زبان ، نگرانی از برقراری ارتباط



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک