با توجه به تغییرات سریع و محیط پویایی که سازمانها بهسرعت در آن متولد شده، بهسختی رقابت نموده و بهراحتی از گردونه فعالیت بازمیمانند، شرط بقای حیات و حضور در بازارهای شدیداً رقابتی، هماهنگی استراتژیهای سازمانی و استراتژیهای اطلاعات به کار گرفتهشده در سازمانهاست. به همین دلیل بحث انطباق استراتژیک در سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار است. منظور از انطباق استراتژیک، انطباق، هماهنگی و یکپارچهسازی استراتژیهای کلان سازمان با استراتژیهای فناوری اطلاعات با توجه به زیرساختهای سازمانی و فناوریهای اطلاعاتی است. در این تحقیق ابتدا موضوع انطباق استراتژیک را بهصورت عام بررسی گردیده و سپس با بررسی وضعیت مؤسسات آموزشی و پژوهشی این موضوع در دانشگاه تهران، بهعنوان یک مؤسسه آموزشی- پژوهشی نمونه، بررسی شده است. سپس از میان مدلهایی که ارتباط بین مؤلفهها و اجزای مؤثر بر انطباق استراتژیک را تبیین میکنند، مدل پاپ را انتخاب و با پیادهسازی آن برای دانشگاه تهران، ارزیابی اولین مرحله از انطباق استراتژیک که تعیین چشمانداز این انطباق است، انجام شده است. ابزار استفادهشده برای جمعآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه و مصاحبه است که پس از جمعآوری دیدگاههای اعضای اصلی معاونت برنامهریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، روش تحقیق توصیفی با استفاده از مطالعه موردی به کار گرفته شده و چشمانداز سطح سرویس را برای این انطباق، مناسب تشخیص داده شده است. با توجه به روش به کار گرفتهشده در این تحقیق این فرضیه میتواند در مطالعات بعدی مورد آزمون قرار گیرد و در صورت اثبات مدل انطباق استراتژیک حوزه آموزش و تحقیقات و فناوری تعیین گردد. در پایان پیشنهاداتی برای ادامه این تحقیق با استفاده از ایجاد یک سیستم پشتیان تصمیم مبتنی بر وب داده شده است.
کلید واژگان :انطباق استراتژیک؛ یکپارچهسازی؛ استراتژی؛ فناوری اطلاعات؛ سازمان؛ آموزش و پژوهش؛ دانشگاه تهران
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک