چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هوش هیجانی بر عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف و نوع استفاده، کاربری و روش تحقیق آن توصیفی تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل 420 نفر از اعضای هیات علمی یکی از دانشگاه‌های نظامی است که برای انتخاب نمونه 201 نفر از آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه استاندارد سیبر- شرینگ و محقق‌ساخته به‌ترتیب برای جمع‌آوری داده‌های مرتبط با هوش هیجانی و عملکرد اعضای هیات علمی بود که پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 845/0 و 863/0 محاسبه و روایی آن با شیوه روایی صوری و محتوا مورد تایید قرار گرفت. به‌منظور تحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری، آزمون همبستگی ضریب پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش هیجانی پیش‌بینی‌کننده‌‌ی خوبی برای مؤلفه‌های ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی (توانمندی‌های علمی، طرح درس، روش‌های تدریس، نظم و انضباط و ارزش‌یابی تحصیلی) هستند. از این‌رو، آشنایی اساتید دانشگاه با مؤلفه‌های هوش هیجانی، از جمله توانایی شناخت استعدادهای درونی خویش، توجه به احساسات، عواطف دانشجویان و همکاران، خود را عضوی مؤثر و درخورِ احترام در فعالیت‌های گروه معرفی کردن، ارزش قائل شدن به مقام و جایگاه علمی خویش، می‌توانند در بهبود عملکرد آموزشی- پژوهشی گام‌های مؤثری بردارند.

کلید واژگان :

هوش هیجانی، عملکرد اعضای هیات علمی، توانمندی‌های مدیریتی، دانشگاه



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک