چکیده :

هدف اصلی هر کشوری داشتن رشد اقتصادی بالا و رسیدن به سطوح توسعه‌یافتگی می‌باشد که از ضرورت‌های دسترسی به این اهداف، استفاده بهینه از منابع موجود در کشور و راهکار آن بهبود و ارتقای کارایی و بهره‌وری است. ارتقای کارایی و بهره‌وری بر پدیده های اصلی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع مانند کاهش سطح تورم، افزایش سطح رفاه عمومی، افزایش سطح اشتغال و افزایش توان رقابتی تاثیر دارد. از این رو هدف اين مطالعه تحلیل اثرات بلند‌مدت مولفه کارایی بازار کالا در شاخص رقابت‌پذیری جهانی بر کامیابی اقتصادی کشورهای آسیایی طي دوره 2019- 2008 در کشورهای آسیایی با شاخص رقابت‌پذیری متوسط رو‌به بالا مي‌باشد. بدين منظور با استفاده از الگوي تصحیح خطای برداری تابلویی (PVECM) اثرات کارایی بازار کالا بر کامیابی اقتصادی این کشورها مورد بررسي قرار گرفت. به‌طور کلی نتایج توابع واکنش ضربه حاکی از این است که با ایجاد شوک در کارایی بازار کالا، شوک مثبت این نوع کارایی (بهبود کارایی بازار کالا) در میان‌مدت و بلند‌مدت منجر به افزایش نرخ رشد اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و در نهایت افزایش کامیابی اقتصادی می‌شود. نتایج تجزیه واریانس نیز مشخص کرد که موثرترین متغیر بر کارایی بازار کالا سرمایه‌گذاری می‌باشد که بیشترین تاثیر خود را در بلند‌مدت بر کارایی بازار کالا بجای می‌گذارد.

کلید واژگان :

کارایی بازار کالا، کامیابی اقتصادی، شاخص رقابت پذیری جهانی.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک