چکیده :

اين پژوهش با هدف بررسي عوامل تاثيرگذار بر كيفيت تدريس در دانشگاه فرهنگيان اردبيل با روش آميخته انجام شده است. درواقع، با تركيب روش كيفي «مصاحبه گروه هاي كانوني» و روش كمي «توصيفي-پيمايشي» انجام شد. در بخش كيفي عوامل و گويه هاي موثر بر كيفيت تدريس از ديدگاه استادان و دانشجومعلمان سرآمد دانشگاه شناسايي و دسته بندي شدند. در بخش كمي نيز به كمك پرسشنامه محقق ساخته ديدگاه هاي 354 نفر (78 استاد و 276 دانشجومعلم) كه به روش تصادفي ساده انتخاب شده بودند، گردآوري و سپس، داده ها با نرم افزار Spss 22 با روش آماري مانوا و رتبه بندي فريدمن تجزيه و تحليل شدند. يافته هاي بخش كيفي پژوهش نشان مي دهد عوامل ويژگي هاي فردي و حرفه اي استادان، اجراي موفق برنامه درسي، ارزشيابي آموزشي، مديريت كلاس، فضاي فيزيكي دانشگاه، عوامل برون ساختاري (آموزش و پرورش) و درون ساختاري (محيطي-سازماني) بيشترين نقش را در كيفيت آموزش و تدريس دانشگاه فرهنگيان دارند. هم چنين در بررسي كمي، يافته ها نشان مي دهد از ديدگاه دانشجومعلمان دختر و پسر تفاوتي در عوامل استخراج شده به جزء عوامل درون و برون ساختاري وجود ندارد و به لحاظ رتبه بندي عوامل، از ديدگاه استادان عوامل درون ساختاري (محيطي-سازماني) ، ويژگي هاي فردي و حرفه اي استادان و عوامل برون ساختاري (آموزش و پرورش) در رتبه هاي اول تا سوم قرار داشتند و از ديدگاه دانشجومعلمان ويژگي هاي فردي و حرفه اي استادان در رتبه اول، عوامل محيطي–سازماني و برون ساختاري (آموزش و پرورش) در رتبه هاي دوم و سوم قرار دارند؛ در نتيجه، بايد گفت در كيفيت تدريس دانشگاه فرهنگيان اردبيل عوامل زيادي دخيل بوده اند كه از بين آن ها بيشترين تاثير مربوط به ويژگي هاي فردي و حرفه اي استادان و عوامل درون ساختاري دانشگاه (محيطي- سازماني) است كه بايد بيشتر بدان ها توجه كرد.

کلید واژگان :

كيفيت آموزش- تدريس، استادان، دانشجومعلمان، دانشگاه فرهنگيان



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک