چکیده :

زمینه: فرهنگ سازمانی می‌تواند تأثیر چشمگیری بر روی اعتماد سازمانی داشته باشد. امروزه رعایت ضوابط اخلاقی‏‎ ‎مورد‎ ‎توجه‎ ‎خاصی‎ ‎قرار‎ ‎گرفته‎ ‎است و می‌تواند برروی رابطه فرهنگ سازمانی و اعتماد سازمانی نقش قابل‌توجهی را ایفا نماید. هدف پژوهش حاضر تحلیل ‏نقش تعدیلگر ضوابط اخلاقی در رابطه بین فرهنگ سازمانی و اعتماد سازمانی می‌باشد. ‏ ‏روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری 346 نفر شامل کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر و حجم ‏نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با سطح اطمینان 95 درصد و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 183 نفر برآورد شده است. برای ‏جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شد‎ .‎داده‌های به‌دست آمده با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری نرم‌افزار ‏اسمارت پی. ال اس مورد تحلیل قرار گرفت‎.‎ ‏یافته‌ها: نتایج تحلیل اثر متقابل، نقش تعدیل‌گری ضوابط اخلاقی را در رابطه میان فرهنگ سازمانی و اعتماد سازمانی و هر یک از مؤلفه‌‏های آن تأیید می‌کند و رعایت ضوابط اخلاقی رابطه میان فرهنگ سازمانی و اعتماد سازمانی را تعدیل می‌کند. از ابعاد فرهنگ سازمانی، ‏ارتباطات و چالش شغلی بالاترین رتبه به لحاظ اهمیت ارزیابی می‌شود.‏ نتیجه‌گیری: بین‎ ‎یافته‌های‎ ‎حاصل‎ ‎و‎ ‎نتایج‎ ‎دیگر‎ ‎پژوهش‌های‎ ‎انجام‎ ‎شده‎ ‎در‎ ‎این‎ ‎حوزه‎ ‎همسویی‎ ‎و‎ ‎همخوانی‎ ‎نزدیکی‎ ‎وجود‎ ‎داشت. این یافته‌‏ها بدان معناست که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر تأکید بر اهمیت ضوابط اخلاقی و رعایت آن می‌تواند نه تنها از کارکردی ‏مثبت بر فرهنگ سازمان برخوردار باشد بلکه به‌طور معناداری اعتماد سازمانی کارکنان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. لذا بایستی در ‏سازمان توجه ویژه به آن شود.‏

کلید واژگان :

فرهنگ سازمانی، ضوابط اخلاقی، اعتماد سازمانی، ارتباطات، چالش شغلی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک