چکیده هدف از انجام این پژوهش تعیین موقعیت راهبردی معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی بود. جامعة آماری شامل مدیران، کارشناسان، مسئولان تربیتبدنی دانشگاه آزاد اسلامی در همة استانها و اساتید مدیریت ورزشی بودند (تعداد = 46 نفر). با توجه به محدودبودن جامعة آماری، نمونهها بهصورت هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از اسناد، پیشینه، پرسشنامه، نظرسنجی و جلسات شورای راهبردی استفاده شد و همچنین، روایی صوری پرسشنامه سوات توسط خبرگان و پایایی آن ازطریق آلفای کرونباخ (91/0) تأیید شد. سپس، در قالب جلسات متعدد و چندین مرحله تحلیل راهبردی، 18 قوت، 16 ضعف، 13 فرصت و 17 تهدید تأیید و رتبهبندی شدند. برای شناسایی و تعیین جایگاه راهبردی، از ماتریس ارزیابی عوامل داخل و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی استفاده شد که پس از تجزیهوتحلیل و تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، مشخص شد که معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی در موقعیت راهبردی رقابتی قرار دارد. این امر بیانگر آن است که قوتهای درونی این معاونت بر ضعفهای آن برتری دارند و ازلحاظ عوامل خارجی با تهدید روبهرو هستند؛ بنابراین، هدفگذاری باید توسعهای باشد و راهبردها بیشتر از نوع رقابتی باشند تا معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی هرچهبهتر بتواند به اهداف ازپیش تعیینشدة خود دست یابد.
کلید واژگان :برنامة راهبردی، مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت ورزش، تحلیل سوات
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک