چکیده :

زمینه: این پژوهش در تلاش بوده است که عوامل انتخاب مردم را مطالعه کرده و روابط بین بازاریابی اخلاقی با رفتار خرید مصرف‌کنندگان را موردبررسی قرار دهد. هدف انجام این پژوهش عوامل مرتبط با انتخاب اخلاقی محصولات غذایی1 بوده است. روش: این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش در زمره تحقیقات توصیفی – پیمایشی قرارگرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مصرف‌کنندگان محصولات غذایی در سطح شهر دامغان بوده است. حجم نمونه بر اساس آزمون کوکران از جامعه نامحدود 384 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری، پرسشنامه استاندارد با ضریب پایایی 896/0 بر اساس ضریب آلفای کرونباخ بوده است. ابزار تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز نرم‌افزار spss و pls بوده است. به‌منظور پاسخگویی به سؤالات و فرضیه پژوهش از تحلیل مسیر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری ادراک‌شده، هنجارهای اخلاقی، دانش و خود هویتی با انتخاب اخلاقی محصولات غذایی رابطه معنی‌داری وجود دارد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت با افزایش نگرانی‌ها و مسائل اخلاقی در جامعه نیاز است، اخلاق سرلوحه و برنامه اصلی شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی قرار گیرد تا نظر مصرف‌کنندگان اخلاق‌گرا را به خود جلب کنند و نهایت نتایج مثبـت آن بـرای شرکت و جامعه مشخص و آشکار شود.

کلید واژگان :

نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری ادراک‌شده، خود هویتی، انتخاب اخلاقی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک