چکیده :

در ادبیات نظری حوزه کسب‌وکار بر نقش کلیدی بین‌المللی شدن شرکت در ارتقاء کیفیت کارکردهای سازمانی و نیز متغیرهای نهایی نظیر کارایی و اثربخشی تأکید شده است. با توجه به این مهم و نظر به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در ایجاد اشتغال و کارآفرینی، در این پژوهش تأثیر متغیرهای دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بین‌المللی بر بین المللی شدن شرکت‌های کوچک و متوسط حوزه دانش‌بنیان کشور بررسی‌شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش توصیفی – همبستگی است. داده‌ها از طریق پرسشنامه استاندارد با طیف لیکرت و از 157 شرکت دانش‌بنیان از سرتاسر کشور جمع‌آوری‌شده و برای روایی صوری از نظر خبرگان و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده‌شده است. فرضیه‌ها با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار Smart PLS 3 آزمون شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بین‌المللی بر بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان تأثیر مثبت دارد و متغیر تشخیص فرصت کارآفرینانه بین‌المللی نقش میانجی در رابطه بین دانش بازار خارجی و بین‌المللی شدن دارد. بر این اساس لازم است برای کمک به نشر آثار مثبت شرکتهای دانش‌بنیان بر اقتصاد کشور، توسعه قابلیت‌های شناخت دانش بازار و تشخیص فرصت‌های کارآفرینی بین‌المللی مدیران و دست‌اندرکاران به عنوان اولویت‌های راهبردی لحاظ شود.

کلید واژگان :

بین‌المللی شدن، دانش بازار خارجی، فرصت کارآفرینانه بین‌المللی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک