چکیده :

تقابلهای دوگانه به عنوان یکی از مؤلفههای اساسی در نقد متون معاصر مطرح شده است؛ اما کاربرد آن را میتوان در آثار کلاسیک زبان فارسی نیز مشاهده کرد. عطار در مثنوی الهینامه معتقد است هیچ معنایی در مسیر طریقت بدون عنصر متقابل به کمال و حقیقت نمیرسد؛ به همین دلیل از آغاز تا انجام طریقت، سالک را در دریایی از تقابلهای دوگانه سرگشته میکند و میداند. » تساوی « و » تبدّل « راه رهایی در رساندن همة تقابلها به سرمنشأ وحدت را نیروی بیشتر تقابلهایی که عطار به کار میگیرد، با تبدّل پیوند میخورند تا با تغییر ماهیّتِ عناصر متقابل، با یکدیگر یکی شوند یا از مثبت به منفی و بالعکس بدل یابند. عطار در این گردش تبدّلی، تکاملی را میجوید که محتاج ژرفنگری و فراتر رفتن از سطح جهان مادّی است. از اینرو در این مقاله با رویکرد تحلیلی توصیفی سعی شده است که فارغ از برداشتهای اندیشههای وحدانی عطار در ،» تساوی « و » تبدّل « غربی، در پرتو تقابلهای دوگانه با رویکرد جهت اتحاد عناصر تبیین گردد؛ این تحقیق در صدد یافتن واژههای متضاد و طبقهبندی کمّی تقابلهای دوگانه نیست، بلکه مفاهیم و عناصری را میجوید که در ورای تضاد ظاهری، در مسیر تکامل انسان به سوی وحدت حرکت میکنند و سبب تعالی انسان میشوند. کلیدواژهها: الهینام ، ه تقابلهای دوگانه، تبدّل، تساوی، وحدت .

کلید واژگان :

تقابل ، تبدل، تساوی عطار ، الهی نامه



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک