مقدمه: وجود سرمایه روانشناختی در دانشجویان، به عنوان یکی از مهمترین عناصر نظام آموزشی، ضروری است. هدف از پژوهش حاضر نیز بررسی نقش سلامت معنوی و ذهن آگاهی در سرمایه روانشناختی دانشجویان بود. روشها: این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده علومانسانی دانشگاه گیلان (2500 نفر) بود که تعداد 335 نفر در سال تحصیلی 93- 1392 به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (Luthans)، فرم کوتاه پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگ (Freiburg) و پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (Palutzian & Ellison) که از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند، پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده از طریق نرمافزارآماری SPSS و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحقیق حاکی از آن بود که بین سلامت معنوی و ذهن آگاهی با سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، تاب آوری، خوش بینی، امید) رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (01/01>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که سلامت معنوی و ذهن آگاهی می توانند به طور معنی داری سرمایه روانشناختی را پیش بینی نمایند. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشانگر اهمیت سلامت معنوی و ذهن آگاهی به عنوان متغیرهای معنوی و روانشناختی در تبیین سرمایه های روانشناختی است. بنابراین ارائه آموزش هایی مبتنی بر ارتقای سلامت معنوی و ذهن آگاهی در محیط های آموزشی، منجر به افزایش سرمایه روانشناختی در دانشجویان خواهد شد.
کلید واژگان :سرمایه روانشناختی، سلامت، معنوی، ذهن آگاهی، دانشجویان
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک