چکیده :

هدف پژوهش حاضر ارائه مدل پیش¬بینی پیشرفت تحصیلی بر حسب اهداف پیشرفت و هیجان¬های تحصیلی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش¬آموزان پایه دهم شهر نیشابور در سال تحصیلی 92-91 بود. نمونه¬ای به حجم 416 نفر (198 دختر و 218 پسر)، با روش نمونه¬گیری جند مرحله¬ای انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه هیجان¬های تحصیلی (پکران و همکاران، 2005)، مقیاس الگوهای یادگیری سازگار (میگلی و همکاران، 2000) و میانگین نمرات دانش¬آموزان، گردآوری شد. روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود و نشان داد که اهداف تبحری و اهداف رویکرد-عملکرد با واسطه¬گری هیجان¬های مثبت اثرات غیر مستقیم معنادار بر پیشرفت تحصیلی دارد و اهداف اجتناب-عملکرد تنها از طریق هیجان¬های منفی اثرات غیر مستقیم منفی و معنادار بر پیشرفت دارد. به طور کلی به نظر می¬رسد که افراد با اهداف تبحری، اضطراب و هیجان¬های منفی کمتری در موقعیت-های چالش¬برانگیز تجربه می¬کنند که این بر عملکرد تحصیلی نیز تأثیرات مثبتی دارد.

کلید واژگان :

هت¬گیری¬های هدفی، پیشرفت تحصیلی، هیجان¬های تحصیلی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک