چکیده :

ﻣﺎ اﻣﺮوزه در ﺟﻬﺎﻧﻲ زﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲ¬ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ اﻣﻨﻴﺖ و ﺳﻼﻣﺖ ﻣﺎ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻃﺮه¬ﻫﺎﻳﻲ روﺑﻪ¬رو اﺳﺖ، ﻣﺨﺎﻃﺮه¬ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ از ﻧﺴﻞﻫﺎي ﭘﻴﺸﻴﻦ آن¬ها را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﻜﺮده است. ﻳﻜﻲ از اﻳﻦ ﻣﺨﺎﻃﺮات، ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ اﺳت. این در حالی است که بسیاری از این آسیب¬ها، ﭘﻴﺎﻣﺪ رﻓﺘﺎرهای نادرست اﻧﺴﺎن¬ها ﺑﺎ ﻃﺒﻴﻌﺖ می¬باشد. بسیاری بر این باورند مشکلات محیط زیستی در ارزش¬ها و باور¬های اجتماع ریشه دارد و به همین دلیل باید دانست افراد اجتماع نسبت به بوم¬شناسی چگونه فکر می¬کنند، درباره آن چه چیزی می¬دانند و نسبت به آن چه احساسی دارند. لذا، هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین¬کننده¬های نگرش محیط زیست¬گرایانه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بود. این تحقیق توصیفی به شیوه پیمایشی و با ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری 254 نفر از دانشجویان سال دوم کارشناسی ارشد و دکتری بود که براساس جدول رجسی و مورگان 153 نفر برای نمونه انتخاب شدند. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصین و پایایی آن از طریق انجام مطالعه راهنما و محاسبه آلفای کرونباخ با دامنه¬ی بین 70/0 تا 85/0 به تأیید رسید. در بررسی نگرش محیط زیست¬گرایانه دانشجویان یافته¬ها نشان داد که 37 درصد دانشجویان نگرش محیط زیست¬گرایانه منفی، 23 درصد نگرش خنثی و 50 درصد نگرش محیط زیست¬گرایانه مثبتی داشتند. رگرسیون چندمتغیره به¬کار رفته، نشان داد که سه متغیر آگاهی از پیامد¬ها، عضویت در کانون¬های محیط زیستی و دانش محیط زیستی به ترتیب سه متغیر تأثیرگذار بر نگرش محیط زیست¬گرایانه دانشجویان بود به بیان دیگر با یک واحد تغییر در انحراف معیار متغیر¬های مذکور به ترتیب 43/0، 22/0 و 18/0 تغییر در نگرش محیط زیست¬گرایانه دانشجویان ایجاد می¬شود. در نهایت، پیشنهاد می¬شود که ارتقا و دانش و آگاهی افراد از پیامد¬ها بایستی مورد توجه قرار گیرد که خود این امر از طریق رسانه¬های عمومی، برگزاری کارگاه¬های آموزشی، ایجاد تشکل¬های محیط زیستی در سطح دانشگاه و ... امکان¬پذیر می¬باشد.

کلید واژگان :

نگرش محیط زیست گرایانه، توسعه پایدار، رفتار محیط زیستی، دانشجویان کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک