چکیده :

مقدمه: این پژوهش با هدف، بررسی تعیین تأثیر آموزش تئوري انتخاب بر میزان مسئولیت پذیري و سطح امیدواري در دانشجویان دختر انجام گرفت. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري پژوهش حاضر را دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشجویی دانشگاه که در سال 1396 1395 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان مشغول به تحصیل تشکیل دادند، که تعداد جامعه آماري که مجموعاً 529 نفر بودند و نمونه آماري 30 نفر بودند که به روش نمونه گیري تصادفی انتخاب و مطالعه گردید. جهت جمع آوري اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه هاي امیدواري و پرسشنامه مسئولیت پذیري استفاده شد، ابزار اندازه گیري میزان مسئولیت پذیري پرسشنامه 42 سؤالی گاف بود، و براي سنجش میزان امیدواري از پرسشنامه 12 ماده اي اشنایدر استفاده شد. براي تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس یکراهه (انکوا) و چند متغیره (مانکوا) استفاده تحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاصل از spss شد و داده ها با نرم افزار کواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداري وجود دارد، و آموزش تئوري انتخاب موجب افزایش (P <0/01)P 0/ مسئولیت پذیري و امیدواري در دانشجویان دختر شده است ( 01>). نتیجهگیري: بنابراین میتوان گفت، آموزش نظریه انتخاب با افزایش روابط مثبت، افزایش مسئولیت پذیري و شیوه هاي صحیح ارضاء نیازهاي اساسی انسان منجر به امید و مسئولیت پذیري بیشتر می شود.

کلید واژگان :

تئوري انتخاب، مسئولیت پذیري، امیدواري.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک