چکیده :

گردشگري و اقتصاد گردشگري در حال حاضر، در حال تبديل شدن به يكي از اركان اصلي اقتصاد تجاري جهان است. افزون بر اين بسياري از برنامهريزان و سياستگذاران توسعه نيزاز صنعت گردشگري به عنوان ركن اصلي توسعهي پايدار ياد ميكنند. در اين راستا گردشگري روستايي نيز جزئي از صنعت گردشگري به حساب ميآيد كه ميتواند با برنامهريزي اصولي و مناسب و شناسايي مزيتها و محدوديتهاي گردشگري روستايي، نقش مؤثري در توسعهي اين مناطق و در نتيجه توسعهي ملي و تنوع بخشي به اقتصاد ملي بر عهده داشته باشد. جهت تدوين راهبردهاي مناسب توسعة گردشگري در اين روستا ، ابتدا با استفاده از مدلهاي SWOTو EFEو ،IFEمهمترين عوامل داخلي و خارجي مؤثر بر توسعة گردشگري روستاي شيدان شناسايي شدند، سپس با استفاده از روش ماتريس داخلي و خارجي ) ،(IEMموقعيت منطقة مورد مطالعه، جهت انتخاب و تدوين راهبردها مشخص شده و در مرحلة آخر، با استفاده از مدل روش تحليل سلسله مراتبي ،AHPبهترين راهبرد توسعة گردشگري در اين روستا انتخاب گرديد و نتايج بدست آمده نشان داد كه: با توجه به پتانسيلها و محدوديتهاي روستاي شيدان در زمينة گردشگري، در بين چهار راهبرد اصلي، راهبرد ،WTبا امتياز 0.342به عنوان بهترين راهبرد انتخاب شده است. راهبرد -ST4 توسعه زيرساختها و امور زيربنايي و تجهيزات خدمات رفاهي و زمينهسازي جذب سرمايهگذاران به فعاليت در بخش گردشگري با امتياز 0.468در بين 16راهبرد مطرح شده، بهترين و مؤثرترين راهبرد ميباشد

کلید واژگان :

راهبرد، توسعه گردشگري، روستاي شيدان، A



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک