چکیده :

هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق را کلیه دانش آموزان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 92- 1391 به تعداد 142380نفر(61067 نفرپسر و 81313 نفردختر)تشکیل داده اند .برای انتخاب نمونه از روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است. بر اساس فرمول ذیل تعداد 382 نفر برای تحقیق بطور تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مشتمل بر پنج نوع پرسشنامه بوده است:1.پرسشنامه خلاقیت عابدی مشتمل بر ابعاد سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف‌پذیری 2-پرسشنامه محقق ساخته شیفتگی تحصیلی مشتمل بر چهار بعد رغبت تحصیلی اظهار شده، رغبت تحصیلی ابراز شده، رغبت تحصیلی آزمون شده، رغبت تحصیلی فهرست شده 3-پرسشنامه محقق ساخته موفقیت تحصیلی مشتمل بر سه بعد ورود تحصیلی، حین تحصیلی و فارغ التحصیلی 4-پرسشنامه محقق ساخته جدیت تحصیلی 5- پرسشنامه محقق ساخته خودشکوفایی تحصیلی .از آلفای کرونباخ برای بررسی اعتبار و از روایی صوری نیز برای بررسی روایی پرسشنامه ها استفاده شد.بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد، بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. جدیت تحصیلی ، رابطه بین عوامل سه گانه اثرگذار با خودشکوفایی تحصیلی را میانجی گری می کند.

کلید واژگان :

جدیت تحصیلی، خلاقیت تحصیلی، خودشکوفایی تحصیلی، شیفتگی تحصیلی، موفقیت تحصیلی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک