پژوهش¬های زیادی در زمینه رفتار مصرفکنندگان در رابطه با محصولات داخلی و خارجی در کشورهای در حال توسعه صورت گرفته است، اما نحوه واکنش مصرفکنندگان در مقابل محصولات داخلی و خارجی هنوز جای سوال دارد. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ترجیح محصولات داخلی با توجه به نقش هوشیاری مصرفکننده در صنعت نوشیدنی سرد غیرالکلی ایران است. رویکرد پژوهش آمیخته و از لحاظ هدف، کاربردی است. به این ترتیب در ابتدا و در بخش کمی اول بر اساس بررسی ادبیات پژوهش، مدل اولیه پژوهش طراحی گردید و در بخش دوم و کیفی، داده¬ها از طریق 16 مصاحبه نیمهباز ساختاریافته گردآوری شد و براساس تحلیل محتوی کمی مدلی طراحی گردید. روش نمونهگیری این بخش، نمونهگیری هدفمند بود که نمونه مورد بررسی تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. با بازبینی مجدد ادبیات پژوهش و مطابقت آن با مدل بخش کیفی، مدل محصولات کالای داخلی با توجه به نقش هوشیاری مصرفکننده طراحی گردید و در بخش سوم، داده¬ها از طریق پرسشنامه گردآوری و روش توصیفی پیمایشی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری برای تبیین مدل پژوهش، بهکار گرفته شد. نمونه آماری بخش کمی، 333 مصرفکننده نوشیدنی سرد غیرالکلی بود که به پرسشنامه الکترونیکی پاسخ داده بودند. نتایج نشان داد هوشیاری مصرفکننده بر نگرش نسبت به محصولات داخلی، ارزیابی محصولات داخلی و ترجیح محصولات داخلی تاثیر مثبت و معناداری داشت، همچنین تاثیر ارزیابی محصولات داخلی بر نگرش نسبت به محصولات داخلی مثبت و معنادار بود اما تاثیر نگرش نسبت به محصولات بر ترجیح محصولات داخلی معنادار نبود. همچنین وضعیت اقتصادی تاثیر هوشیاری مصرفکننده بر ارزیابی محصولات داخلی و تاثیر هوشیاری مصرفکننده بر ترجیح محصولات داخلی را به صورت منفی تعدیل می¬کند اما تاثیر هوشیاری مصرفکننده بر نگرش نسبت به محصولات داخلی را تعدیل نمی¬کند.
کلید واژگان :تمایل به خرید محصولات داخلی و خارجی، هوشیاری مصرفکننده، صنعت نوشیدنی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 3159638320268297
- سال انتشار : 1398
- نوع مقاله : پذیرفته شده در سایر مجلات علمی معتبر و علمی مروری و ISC
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : مجله مطالعات رفتار مصرف کننده- دانشگاه کردستان
- برگزار کنندگان :
- ISSN :
- تاریخ ثبت : 1399/05/12 20:16:42
- ثبت کننده : زانیار شیخه پور
- تعداد بازدید : 212
- تعداد فروش : 0