چکیده :

پسین بودن صدور یک روایت نسبت به روایت دیگر یا همان احدثیت، مسئله¬ای است که عدّه¬ای از فقیهان و اصولیان در باب تعارض به آن پرداخته اند. برخی آن را از مرجّحات تعبدی باب تعارض اخبار می¬شمارند و استدلال آن¬ها به پنج روایت است که مشهور دانشیان علم اصول در این روایات مناقشه کرده و دلالت آن¬ها را نپذیرفته¬اند. از این دسته، برخی قائل به مرجح عقلایی بودن شده¬اند و در مقابل، اغلب مرجح بودن آن را مطلقاً انکار کرده¬اند. در پژوهش حاضر با رویکرد انتقادی ضمن یاد کرد از وجوه محتمل در مدلول این روایات و نیز تقسیم مناقشات به سندی، دلالی و موردی و سپس تقسیم دلالی به خاص (مفهوم متنی) و عام (مفهوم مشترک)، برخی از مناقشات رد شده و از برخی وجوه دلالت دفاع شده است، ولی با وجود قرائن و شواهد درون متنی و برون متنی و نیز قابل رد نبودن اکثر مناقشات، مدلول این روایات مغایر با ترجیح احدث برای کشف حکم واقعی در باب تعارض دانسته شده است.

کلید واژگان :

تعارض اخبار، مرجحات منصوصه، احدثیت، ترجیح احدث، تقیه، نسخ



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک