چکیده :

زمينه: اضطرب ریاضی از عواملی است که عملکرد ریاضی دانشآموزان را مختل میکند، اما مسئله اینست، آیا حافظة کُنشگر و خودپنداشت ریاضی، با اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانشآموزان رابطه دارند؟ هدف: بررسی نقش میانجیگر حافظة کُنشگر و خودپنداشت ریاضی در رابطة اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانشآموزان بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل 0811 بود، 221 نفر به روي تصادفی خوشهای بهعنوان - کلیه دانشآموزان دوره متوستتتتتطه رشته تجربی شهرستان میبد در سال تحصیلی 13 نمونه انتخاب شدند. ابزار عبارتند ازمقیاس اضطراب ریاضی پلاک و پارکر ) 2112 (، پرسشنامه حافظة کُنشگر والات ازووی، پارادات دیل و ازووی ) 2102 (، پرسشنامه خودپنداشت ریاضی ماري ) 0111 ( و نمره درس ریاضی در پایانترم. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل مسیر تجزیه 1/ و تحلیل شدند. يافتهها: اضطراب ریاضی، عملکرد ریاضی دانشآموزان را بهصورت منفی پیشبینی میکند ) 10 P< (. اضطراب ریاضی بر 1/ عملکرد ریاضی با نقش میانجیگر حافظة کنشگر و خودپنداشت ریاضی اثر مستقیم و معنادار داشت ) 10 P< (. نتيجهگيری: حافظة کنشگر و خودپنداشت میتوانند اضطراب ریاضی و عملکرد دانشآموزان را تحت تيثیر قرار دهند.

کلید واژگان :

اضطراب، حافظة کُنشگر، خودپنداشت، ریاضی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک