چکیده :

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثیر الگوي چرخهي يادگیري مبتني بر رويکرد سازندهگرايي بر انگیزش تحصیلي و خلاقیت دانشآموزان انجام شد. روش: اين پژوهش با روش نیمه آزمايشي از نوع طرحهاي پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماري پـژوهش شامل دانشآموزان دخـتر پايۀ هفتم سبزوار در سـال تحصیلي 4951 -59بود. تعداد 95دانش- آموز به روش نمونهگیري در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمايش 41جلسه 07دقیقهاي با روش تدريس الگوي چرخهي يادگیري مبتني بر رويکرد سازندهگرايي و گروه کنترل به شیوهي مرسوم آموزش ديدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامههاي انگیزش تحصیلي (ولرند و همکاران، )4551و خلاقیت عابدي ( )4901بود. براي تجزيهوتحلیل دادهها، از تحلیل کوواريانس چند متغیري استفاده شد. يافتهها: نتايج نشان داد که الگوي چرخهي يادگیري مبتني بر رويکرد سازنده گرايي بر افزايش انگیزش تحصیلي، خلاقیت و مؤلفههاي آن شامل سیالي، بسط، ابتکار و انعطافپذيري تأثیر مثبت و معناداري داشته است (.)P>7/74 نتیجهگیري: بر اساس نتايج حاصل، ميتوان از ارائه مداخلهي مبتني بر الگوي چرخهي يادگیري مبتني بر رويکرد سازندهگرايي براي افزايش انگیزش تحصیلي، خلاقیت و مؤلفههاي آن (سیالي، بسط، ابتکار و انعطافپذيري) در کلاسهاي درسي استفاده کرد

کلید واژگان :

الگوي چرخهي يادگیري، رويکرد سازندهگرايي، انگیزش تحصیلي، خلاقیت



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک