هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مدارس هوشمند بر اساس استانداردها و مقایسه عملکرد آن با مدارس عادی می باشد. روش پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری، شامل کلیه مدارس متوسطه دخترانه شهر یزد میباشد که از بين آنها، دو دبیرستان عادی به روش نمونه¬گیری خوشه ای و دو دبیرستان هوشمند به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل چک لیست ارزیابی مدارس هوشمند (مشاهده) برای بررسی وضعیت کنونی مدارس و پرسشنامه تفکر انتقادی و معدل سال سوم برای اندازه گیری عملکرد دانش آموزان می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS و برای آزمون سؤالات پژوهش، از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t مستقل) استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت کنونی مدارس هوشمند از نظر محتوای یاددهی ـ یادگیری، زیرساخت فاوا، معلمان آموزش¬ دیده و ارتباط رایانه ای با مدارس در سطح پایین و تنها در مؤلفه استفاده مدیران از رایانه در سطح مطلوب قرار دارد. همچنين، بین عملکرد دانش آموزان مدارس هوشمند با عادی از نظر تفکر انتقادی، تفاوت معنادار وجود نداشت ولی در زمینه پیشرفت تحصیلی (معدل) تفاوت معنادار بود.
کلید واژگان :مدارس هوشمند، استانداردها، عملکرد مدارس، تفکر انتقادی، پیشرفت تحصیلی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 3142976965497920
- سال انتشار : 1392
- نوع مقاله : پذیرفته شده در مجلات علمی و پژوهشی
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : فصلنامه فنآوري اطلاعات و ارتباطات در علوم تربيتي سال چهارم ـ شماره دوم ـ زمستان 1392 ـ صفحات 173-149
- برگزار کنندگان :
- ISSN :
- تاریخ ثبت : 1394/02/03 10:44:14
- ثبت کننده : مریم حیدری
- تعداد بازدید : 395
- تعداد فروش : 0