چکیده :

هدف این تحقیق، بررسی رابطه فشار روانی و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی در معلمان تربیت بدنی شهرستان بابل و ارائه مدل بود. به این منظور، از تعداد 214 نفر معلمین تربیت بدنی شهرستان بابل بر اساس جدول مورگان، 132 نفر از به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه بررسی منابع فشار روانی(SOSS )، پرسشنامه حمایت اجتماعی نوربک (NSSQ ) و پرسشنامه نمایه توصیفی شغل (JDI ) استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون همبستگي و الگوسازي معادله ساختاري و تحليل رگرسيون ميانجي با بکارگیری نرم افزارهای آماری 22SPSS و تحلیل ساختارهای گشتاوری (AMOS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین فشار روانی معلمین تربیت بدنی و حمایت اجتماعی و رضایت شغلی رابطه وجود دارد. بین عوامل فشار روانی معلمین تربیت بدنی و میزان تحصیلات، سن، سابقه خدمت رابطه وجود ندارد. ولیکن بین عوامل فشار روانی معلمین تربیت بدنی و وضعیت تاهل رابطه وجود دارد. حمایت اجتماعی به عنوان میانجی ارتباط بین فشار روانی و رضایت شغلی در میان معلمین تربیت بدنی تاثیرگذار است و اثر غیرمستقیم معیار فشار روانی بر رضایت شغلی معلمین تربیت بدنی از طریق حمایت اجتماعی معنادار است. در نهایت با ایجاد فضاي کاري مناسب، فراهم کردن زمینه کاهش عوامل فشارزاي شغلی معلمین و ارتقاء حمایت اجتماعی می توان رضایت شغلی را در معلمین تربیت بدنی بهبود بخشید.

کلید واژگان :

استرس، مسئولیت های کاری، محیط کار، فرسودگی شغلی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک