چکیده :

هدف از انجام این تحقیق، تعیین تاثیر اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ اﺯ ﭘﻠﺘﻔﺮﻡ ﻫﺎﻱ ﻓﺮﻭﺵ برخط ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻛﺴﺐ ﻭﻛﺎﺭ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﻏﻴﺮ ﺭﺳﻤﻲ بود. از نظر روش شناسی این تحقیق یک پژوهش پس رویدادی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دستفروشان سطح شهر کرج و نمونه پژوهش با کمک نرم افزار آماری Gpower 150 نفر در نظر گرفته شد که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده از بین افراد دستفروشان سطح شهر انتخاب شدند و با استفاده از پرسش نامه استاندارد عملکرد کسب و کار مورد بررسی قرار گرفتند. فرضیات تحقیق با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره به کمک نرم افزار SPSS نسخه 26 مورد بررسی قرار گرفت. بررسی نتایج تحقیق نشان داد عملکرد کسب و کار شامل سه بعد سودآوری ، رشد و رضایت مندی مشتری در دستفروشان که از پلتفورم های فروش برخط استفاده می کنند در مقایسه با دستفروشانی که از این پلتفورم ها استفاده نمی کنند بیشتر می باشد. لذا با توجه به نتایج تحقیق می توان بیان کرد استفاده از بستر فضای مجازی و پلتفورم های فروش برخط می تواند باعث بهبود عملکرد کسب کار در افراد شاغل در مشاغل غیر رسمی گردد.

کلید واژگان :

عملکرد کسب و کار، مشاغل غیر رسمی، دستفروشان، پلتفورم فروش، فضای مجازی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک