چکیده :

هدف پژوهش حاضر طراحى چارچوبی برای كارگاه آموزش كارآفرینی به منظور ارتقاء صلاحيت حرفه ای اعضاى هيئت علمی دانشگاه مبتنى بر استانداردهاى سازمان ملى كارآفرینی و اعتبار یابی آن از منظر متخصصان ذیربط بود. به لحاظ روش شناسی، این مطالعه »آميخته« از نوع اكتشافی است. جامعه آماری سه دسته شامل كليه اعضای هيئت علمی دانشگاه، متخصصان برنامه ریزی درسی و متخصصان كارآفرینی دانشگاه های شهرستان اروميه بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود كه به تمامی افراد ارسال شد. بعد از پيگيری های الزم، در بعضی مواقع طی تماس با افراد، از دستهی اعضای هيئت علمی دانشگاه، 162 نفر، از متخصصان برنامه درسی 12 نفر و از دسته ی متخصصان كارآفرینی 94 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. در طراحی چارچوب پيشنهادی برنامه درسی كارگاه های آموزشی در سه حوزه »شناختی«، »عاطفی« و »مهارتی«، برای عنصر »اهداف« برنامه درسی كارگاه آموزشی 22 ویژگی، »محتوا« 21 ویژگی، »فعاليتهای یادگيری« 21 ویژگی، »روش های تدریس« 21 ویژگی و »ارزشيابی« 4 ویژگی استخراج و پيشنهاد گردید. برای بررسی نظرات گروه های مختلف در مورد ویژگی های پيشنهادی از آمار توصيفی و برای اعتبار یابی چارچوب برنامه درسی پيشنهادشده، از آزمون خی دو استفادهشده است؛ و انجام تحليلهای آماری از نرمافزار SPSS و برای ترسيم الگوی نهایی از نرم افزار Visio استفاده گردید. یافته ها نشان داد كه ازنظر گروههای نمونه اعتبار چارچوب ارائه شده مورد تائيد است و الگوی پيشنهادشده برای برگزاری كارگاه آموزشی كارآفرینی برای اساتيد اعتبار دارد. پيشنهاد می شود از یافته های به دست آمده برای تدوین برنامه درسی كارگاه های آموزشی كارآفرینی توانمندسازی اساتيدبهره گرفته شود.

کلید واژگان :

آموزش كارآفرینی، استانداردهای ملی كارآفرینی، برنامه ریزی درسی، صلا حيت حرفه ای اساتيد، كارآفرینی، كارگاه آموزشی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک