چکیده :

هدف از حاضر پژوهش شناسایی معیارهای استعدادیابی ورزشکاران رشته تنیس روی میز با روش ارزیابی استعداد بود. به همین منظور، 40 نفر از دانش آموزان دختر و پسر حاضر در مسابقات قهرمانی تنیس روی میز آموزشگاه¬های استان مازندران در مقطع ابتدایی با میانگین سنی 8/1±83/10 سال، میانگین قد 7/5±76/145 سانتی متر و میانگین وزن 39/2±34/46 کیلوگرم به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور تعیین شاخص¬های استعدادیابی به روش ارزیابی استعدادیابی که در این روش شاخص¬های دویدن با حداکثر سرعت، چابکی، پرش عمودی، با سرعت دریبل زدن، ارزیابی نمودن هدف، مهارت¬های توپی، پرتاب کردن توپ، تست دست چشم و هماهنگی و آزمون زمان واکنش و مهارت پیش بینی مورد سنجش قرار گرفت و با رتبه¬های بدست آمده در مسابقات مورد مقایسه قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون و آزمون تی با بکارگیری نرم افزار اس.پی.اس.اس نسخه 23 استفاده شد. یافته¬های پژوهش بیانگر آن است که بین شاخص¬های استعدادیابی و رتبه¬های بدست آمده رابطه معناداری وجود دارد و شاخص¬های استعدادیابی را می¬توان به عنوان فاکتورهای اولیه جهت شناسایی افراد مستعد در رشته تنیس روی میز مورد استفاده قرار داد. بنابراين مربیان و استعدادیابان مي¬توانند افراد دارای شاخص¬های قوي در فرآیند استعدادیابی شناسایی کرده و از اين دستورالعمل براي بهبود فرآیند استعدادیابی یهره ببرند.

کلید واژگان :

استعدادیابی، معیار، ارزیابی استعداد، دانش آموز، تنیس روی میز



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک