چکیده :

در موفقیت و کارآمدی آموزش و پرورش هر کشور عناصر، ابزارها و عواملی بسیار ازجمله: معلم، کتاب،کلاس، محتوای آموزشی، دانش آموز، خانواده، وسایل کمک آموزشی و غیره تأثیر گذارند و یکی از موثرترین آنها کتاب های درسی و محتواهای آموزشی و اهدافی هستند که در این کتاب ها دنبال می شوند. در کشور ما، بیشتر فعالیت های آموزشی در چارچوب کتاب های درسی صورت می گیرد و بیشترین فعالیت ها و تجربه های آموزشی دانش آموز و معلم، حول محور آن سازمان دهی می شوند و برنامه ریزان آموزشی و درسی، نقشی اساسی در تعیین اهداف این کتب دارند و اهدافی که توسط آنها تعیین می گردد، باید ظرافت ها، بن مایه ها و ارزش های بسیاری در خور دین، فرهنگ و ظرفیت های آن جامعه داشته باشند. براساس این پژوهش مشخص شدکتاب درسی ادبیات فارسی 2 دوره ی متوسطه، کتابی است هدف محور و اهداف کلی تعیین شده در این کتاب، بر مبنای مدل چارترز طراحی گردیده اند که یکی از آن اهداف بیان الگوها و ایده آل هاست و به معرفی انسان کامل می پردازد که نمونه‏ی اعلای آن حضرت علی ( ع ) است و برای آنکه این هدف کلی بهتر نمایان شود، کتاب به اهداف جزئی تری تقسیم گردیده و هر درس جزئی از این هدف بزرگ را به نمایش می گذارد. براین اساس انسان کامل دارای دو قسم از ویژگی هاست: مادی و جسمانی و معنوی و الهی. در کتاب یاد شده برای دستیابی به این هدف کلی، الگوهای دیگری چون: رستم، علی، ژان واالژان، تم، گیله مرد، زری، مصطفی، طه حسین، دکتر شریعتی و ... به عنوان اهدافی جزئی برای معرفی هدف کلی آمده اند وآنچه از دروس داستانی این کتاب بر می آید، حضرت علی(ع) برترین الگوی انسانی است و تمام ارزش های انسانی در او به حد اعلای رشد رسیده اند؛ بخشندگی، اندیشه ی متعالی، شجاعت، آزادی خواهی، زهد و عبادت، ظلم ستیزی، ایثار، صبح خیزی، خداشناسی و همه ی ویژگی های عالی بشری و خصایل والای تربیتی و اخلاقی در او جمعند و او قهرمان همه ی ارزش ها است و شخصیت های داستانی ذکر شده در این کتاب درسی نمونه هایی جزئی برای معرفی ویژگی های این نمونه ی کامل و این کل وارسته هستند.

کلید واژگان :

حضرت علی( ع )، انسان کامل، الگوی چارترز، برنامه ریزی درسی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک