چکیده :

امروزه داشتن توان رقابتي اساس بقاي شركت‌ها است. از طرف ديگر، برخورداري و حفظ توان رقابتي بيش از هر چيزي نيازمند اطلاعات است. هوش رقابتي به سازمان‌ها كمك مي‌كند تا تصميمات آگاهانه‌اي پيرامون همة امور خود از قبيل بازاريابي، تحقيق و توسعه، سرمايه‌گذاري و راهبرد‌هاي كسب ‌وكار اتخاذ كنند. در خلال سالهاي اخير، هوش رقابتي به يكي از مفاهيم مهم مديريت تبديل شده و با فرهنگ شركتهاي پيشرو عجين گشته است. افزايش هوش رقابتي موجب مي گردد سازمانها اطلاعات محيط اطراف خود را سريعتر و با دقت بيشتري تجزيه و تحليل كرده و نتايج حاصل را به طريق سودمند ذخيره و درمواقع مقتضي دردسترس مدیران که نقش تصميم گيرنده در سازمان دارند، قرار دهند. اين امر جريان تبادل اطلاعات و دانش را در بستر سازمان تسريع كرده و اثربخشي فرايند تفكر و تصميم گيري جمعي را به نحو چشم گيري بهبود مي بخشد. بدين ترتيب، مديران اجرايي با درك بهتر رقبا و محيط پرچــــالش رقابت مي توانند با تكيه بر ابزارها و تكنيك هاي خاص، اطلاعات مرتبط با قابليتها، نقاط قوت و ضعف رقبا را مورد بررسي قرار داده و با اتخاذ تصمیمات درست و به موقع نسبت به انتخاب راهبرد مناسب اقدام و همواره يك گام از رقبا جلوتر باشند. در این مقاله سعی شده است تا با تعریف هوش رقابتی و تبیین اهمیت و ضرورت آن در تجارت امروزه جهانی، به ضرورت آن در فرایندهای تصمیم گیری مدیران پرداخته شود.

کلید واژگان :

هوش رقابتی، تصمیم گیری، بازاریابی، استراتژیک



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک