چکیده :

براي ارزيابي عملكرد داخلي شركت از معيارهاي گوناگوني بر پاية مفاهيم حسابداري و يا مبتني بر اطلاعات اقتصادي شركت بهره گرفته مي شود. از جملة معيار هاي مبتني بر اطلاعات اقتصادي و سود باقيمانده معيار ارزش افزودة نقدي است. ارزش افزودة نقدي مفهوم جديدي از ارزش افزوده است كه تنها بخش تقدي ثروت ايجاد شده توسط شركت را مد نظر قرار مي دهد. دو ديدگاه دربارة مفهوم و نحوة محاسبة ارزش افزودة نقدي متداول مي باشد. ارزش افزوده نقدي در ديدگاه اول يكي از چهار چوبهاي "مديريت بر مبناي ارزش " است كه اين ديدگاه را گروه مشاوران سوئدي در امور مالي شركتها با نامهاي اتوسون و ويسنرايدر ارايه نمودند. در اين رويكرد ، ارزش افزودة نقدي يك مدل خالص ارزش فعلي است كه محاسبات را به صورت دوره اي لحاظ مي كند و سرمايه گذاري را به دو گروه سرمايه گذاري هاي استراتژيك و غير استراتژيك طبقه بندي مي كند. ارزش افزودة نقدي خلق ارزش از ديد سهامدار را نشان مي دهد. مفهوم ديگر ارزش افزودة نقدي را شركت مشاوره اي بوستون كانسالتينگ گروپ ارايه كرد.اين مدل بر اساس سود باقيمانده طراحي شده است و مقدار سود نقدي باقيمانده شركت را اندازه مي گيرد. مدل ارايه شده در اين جا توسعه اي ا ز مفهوم جريان نقدي بازده سرمايه گذاري است و اساساً با مدل قبلي تفاوت دارد اين مقاله به مرور مفاهيم ارزش افزودة نقدي و بيان ديدگاه ها و رويكردها و نقاط ضعف و قوت راجع به آن مي پردازد.

کلید واژگان :

ندارد



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک