بیان مسأله: با توجه به هدف پژوهش، هنجاريابي آزمون سلامت رواني براي دانشجويان جديد الورود و شناسايي دانشجوياني که مشکلات شخصيتي و رواني دارند و پيشگيري از وخامت اوضاع آنها يک آزمون 50 سؤالي از آزمونهاي 28GHQ، R-90SCL، MMPI و چند سؤال محقق ساخته تهيه شد. روش: آزمون تدوین شده بر روي 450 دانشجوي جديدالورود دانشگاه پيام نور مرکز نقده اجرا شد(نمونه برابر با کل جامعه آماری بود). برای به دست آوردن اعتبار آزمون و عاملهای تشکیل دهنده آن از آلفای کرونباخ، برای محاسبه روایی آزمون از روایی سازه و از میان آن روش تحلیل عاملی استفاده شد. یافتهها: اعتبار به دست آمده براي کل سؤالهای آزمون با روش آلفاي کرونباخ 858/0 به دست آمد. با استفاده از روش تحليل مؤلفههاي اصلي (PC) و چرخش واريماکس 7 عامل استخراج شد که 912/42 درصد کل واريانس آزمون را تبيين ميکنند. عامل 1 (25/19)، عامل 2 (94/5)، عامل 3 (24/5)، عامل 4 (44/3)، عامل 5 (14/3)، عامل 6 (97/2) و عامل 7 (92/2) درصد کل واريانس آزمون را تبيين ميکنند. نتايج آزمون نشان داد که تقريباً 22 درصد دانشجويان جديدالورود با مشکلات سلامت رواني مواجه بودند. همچنين نتايج جانبي تحقيق نشان داد که: بين سلامت رواني دانشجويان براساس رشته قبولي در کنکور و جنسيت تفاوت معناداري وجود دارد. نمره اختلال در عملکرد اجتماعي دانشجويان پسر به طور معناداري بيشتر از دانشجويان دختر بود. نمره مقياس پارانوياي دانشجويان دختر به طور معناداري بيشتر از نمره دانشجويان پسر بود. بحث و تفسیر: با توجه به اهميت شناسايي دانشجوياني که از نظر سلامت رواني مشکلاتي دارند (بخصوص دانشجويان جديدالورود) و با توجه به اعتبار بالاي آزمون، داشتن روايي، هنجار مقولهاي و قدرت بالاي آن در تشخيص اختلالهاي رواني و شخصيتي ميتوان از آن برای شناسايي بهتر وضعيت سلامت روانی مراجعين و همچنين در پژوهشها از آن استفاده کرد.
کلید واژگان :اعتبار یابی، سلامت رواني، دانشجويان جديدالورود
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک