چکیده :

کتاب، یکی از ابزارهای کمال و رشد و تعالی انسانی است. گسترش فرهنگ مطالعه و ترویج کتاب و کتابخوانی یکی از بهترین و تاثیرگذارترین اقدام¬ها در جهت توسعه، رشد و تعمیق فرهنگ بومی و مقابله با تهاجم‏ فرهنگی بیگانه است. بدین لحاظ امروزه میزان انس و الفت ملت¬ها با کتاب و مطالعه را معیار سنجش رشد یافتگی و توسعه فرهنگی آنها قرار می¬دهند. از طرفی وسایل ارتباط جمعی و بیش از همه رادیو و تلویزیون، هر کدام به نحوی در توسعۀ فرهنگ مکتوب و صنعت کتاب نقش دارند. هر چند عده¬ای بر این باورند که این ابزارها به نوعی محدودیت¬ها و موانعی نیز در راه کتاب و کتابخوانی هستند. پژوهش حاضر تلاش نموده است ضمن یادآوری تاثیرات و کارکردهای رسانه¬های گروهی، تاثیر رسانه بر فرهنگ مطالعه و فعالیت¬ها و اقدامات رسانه ملی در خصوص ترویج کتاب و کتابخوانی را تبیین نموده و در پایان توصیه¬ها و پیشنهاداتی در جهت بهینه¬سازی اقدامات صورت گرفته، ارائه نماید.

کلید واژگان :

مطالعه، کتابخوانی، رسانه¬های گروهی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک