چکیده :

در فرایند تربیت، مربیان که به لحاظ کسب شایستگی های فردی و جمعی و وصول به مرتبه شایسته ای از حیات طیبه مسئولیت کمک به هدایت متربیان را برعهده گرفته اند، نقش اصلی را در طراحی و انجام تدابیر و اقدامات زمینه ساز تکوین و تعالی پیوسته هویت متربیان بر عهده دارند و گام نخست و محوری در این فرایند را با فراهم آوردن شایسته مقتضیات رشد متربیان و رفع و دفع موانع آن بر می دارند. با این توصیف، این مقاله با هدف بررسی شایستگی ها و صلاحیت های مورد نیاز معلمان در تربیت اجتماعی و سیاسی دانش آموزان مبتنی بر آموزه های اسلامی تهیه و تدوین شده است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی – تحلیلی است. از منابع و متون کتابخانه ای جهت گردآوری و بررسی اطلاعات استفاده شده است. مبنای نظری تحقیق حاضر، آموزه های اسلامی و متون و منابع معتبر بوده است. یافته های تحقیق حاضر در زمینه کسب شایستگی ها مورد نیاز معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی که مستخرج از متون معتبر و اسناد ارزشمندی چون قرآن کریم و نهج البلاغه بوده است، عبارتند از: داشتن تربیت اخلاقی و ایمانی، مسئولیت پذیری، عدالت تربیتی، داشتن بصیرت و آینده نگری، ظلم ستیزی و نفی استکبار، آراستگی باطنی و ظاهری، اعتدال و میانه روی و قانون مندی و پرهیز از خودمحوری و قانون گریزی.

کلید واژگان :

شایستگی، تربیت اسلامی، تربیت سیاسی و اجتماعی، معلمان، دانش آموزان، آموزه های اسلامی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک