چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسي ميزان كاربست مولفه هاي سازمان يادگيرنده در مدارس راهنمايي و متوسطه ي شهر اراك انجام شده است. روش پژوهش توصيفي و از نوع پيمايشي است، جامعه ي آماري شامل كليه ي مديران مدارس راهنمايي و متوسطه ي شهر اراك در سال تحصيلي 90-91 است كه براساس جدول كرجسي و مورگان و با استفـــاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبي 144 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه ي كاربست مولفه هاي سازمان يادگيرنده با 37 سوال و با ضريب پايايي 93/0 بـــوده است. داده هاي پژوهش در دو سطح آمار توصيفي(فراواني، درصد، ميانگين و انحراف معيار) و استنباطي(آزمون t تك گـــروهي و آزمـــون t براي گروه هاي مستقل) مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت. يافته ها نشان داد ميزان كاربست همه ي مولفه هاي سازمان يادگيرنده(قابليت شخصي، الگوهاي ذهني ،آرمان مشترك، يادگيري تيمي و تفكر سيستمي) د ر مدارس مورد مطالعه، بالاتر از سطح متوسط بود و بين نظرات مديران به لحاظ جنسيت در خصوص ميزان كاربست مولفه هاي سازمان يادگيرنده در مدارس تفاوت معنادار مشاهده شد؛ اما بين نظرات مديران مدارس راهنمايي و متوسطه، نسبت به ميزان كاربست مولفه هاي سازمان يادگيرنده تفاوت معنادار مشاهده نشد

کلید واژگان :

سازمان يادگيرنده، قابلیت شخصی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک