چکیده :

رشد حرفه¬ای و شخصی معلمان و کارگزاران امر تعلیم و تربیت و گسترش فرهنگ پژوهش در بدنة اصلی آموزش و پرورش از مهم¬ترین اهدافی است که همواره مورد توجه دست‌اندرکاران بوده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان آشنایی دبیران دورة راهنمایی و متوسطة شهرستان رزن با مهارت‌های پژوهش و راه های افزایش آن است. نوع پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری تحقیق شامل کلیة دبیران زن و مرد مدارس راهنمایی و متوسطة شهرستان رزن مشتمل بر 302 نفر بود. بر اساس روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای نسبی، 175 نفر از دبیران زن و مرد به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مورد نیاز، پرسشنامه محقق ساخته متشکل از 35 سؤال بسته پاسخ و 1 سؤال باز پاسخ بود. پرسشنامه اولیه در اختیار چند نفر از کارشناسان و مدرسان درس روش تحقیق قرار گرفت و پس از دریافت نظرات و اعمال اصلاحات، برای اجرا آماده شد. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرانباخ، 84/0 محاسبه شد. با استفاده از آزمون های t یک گروهی و دو گروهی و نیز تحلیل واریانس دوراهه داده ها تحلیل شدند. نتایج حاکی از تسلط دبیران بر مهارت‌های مسأله¬شناسی(77/4=Mob)،طرح فرضیه(84/3 =Mob)و استنتاج (75/1 =Mob) بود (001/0> p). در مهارت¬ تجزیه و تحلیل، میزان مهارت دبیران کمتر از میانگین مورد انتظار بود (98/1=Mob و 001/0> p). در مهارت گردآوری اطلاعات، میزان مهارت دبیران در سطح متوسط بود. بین دبیران دو دوره و نیز دبیران زن و مرد از نظر میزان تسلط بر مهارت‌های تحقیق تفاوت معناداری مشاهده نشد. دبیران بر راهکارهایی مانند افزایش واحدهای آمار و روش تحقیق در برنامة درسی دانشگاهی و اعطای امتیازات ویژه به معلمان پژوهشگر در راستای افزایش مهارت‌های پژوهشی تأکید داشتند.

کلید واژگان :

پژوهش، مهارت‌های پژوهش، پژوهش¬های آموزشی، صلاحیت حرفه‌ای.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک