رقابت در بازار محصول میتواند روی بسیاری از عوامل مطرح در شرکت اثرگذار باشد و با این اثرگذاری نقش بسیاری پررنگی را در تصمیمگیری مدیران و سرمایهگذاران ایفا نماید. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر سه معیار مهم در تصمیمگیری یعنی هزینه نمایندگی، ساختار سرمایه و هزینه سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای اندازهگیری رقابت در بازار محصول از شاخص هرفیندال-هیرشمن و هزینه نمایندگی از نسبت گردش داراییها، ساختار سرمایه از نسبت بدهی به کل داراییها و هزینه سرمایه از میانگین موزون هزینه سرمایه استفاده شده است. پس از بررسی 90 شرکت در بازه زمانی 1388 تا 1393 (540 سال-شرکت)، نتایج نشان میدهند که رقابت در بازار محصول بر هزینه نمایندگی و هزینه سرمایه تأثیر منفی و معناداری میگذارد؛ اما بین رقابت در بازار محصول و ساختار سرمایه رابطه معناداری وجود ندارد.
کلید واژگان :رقابت در بازار محصول، هزینه نمایندگی، هزینه سرمایه، ساختار سرمایه
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک