چکیده :

هدف اين مقاله بررسي چگونگي استفاده و به کارگيري اصول و روش هاي رده بندي اشياء محتوايي کتابخانه به صورت شناختي است. رده بندي هاي مرسوم از جمله رده بندي ديويي و کنگره، در واقع رده بندي از پيش تعيين شده و پيش همارا هستند؛ بدين معني که کاربر نقشي در ساخت و تغيير شماره هاي رده بندي ندارد و صرفا از اصولي که از قبل تعيين شده استفاده مي کند. به دليل اينکه ساختار سيستم رده بندي کنوني براي کاربر مبهم و نامفهوم است، يافتن و دستيابي به اشياء مورد نظر براي کاربران در کتابخانه دشوار است. اين مقاله قصد دارد به اين مساله بپردازدکه چگونه و با استفاده از چه روشي کتابخانه مي تواند شيوه رده بندي را تغيير دهد تا کاربران بتوانند با سهولت و اطمينان بيشتري منابع اطلاعاتي مورد نياز خود را بازيابي کنند. اين مقاله سعي کرده است تا بر پايه دانش معرفت شناختي 2 ، در چگونگي رده بندي اشياء محتوايي کتابخانه ها بازنگري کلي داشته باشد و طرحي نو در افکند. در حال حاضر در ساختار رده بندي موجود، هيچ گونه دخل و تصرفي از سوي کاربر وجود ندارد. به عبارت ديگر هيچ گونه تعامل و ارتباطي بين کاربر و سيستم بازيابي اطلاعات کتابخانه وجود ندارد. در اين مقاله پژوهشگر توانسته است براي اولين بار با بهره گيري از منطق فازي 3 روشي را طراحي کند که کاربر در ساخت و به کارگيري شماره هاي رده، نقش موثر داشته و با سيستم بازيابي کتابخانه در ارتباط و تعامل باشد.

کلید واژگان :

رده بندي شناختي، رده بندي کاربرمدار، رده بندي تعاملي، بازيابي اطلاعات، منطق فازي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک