چکیده :

زمینه و هدف: امروزه تغييرات سریع و افزایش رقابت باعث شده که سازمان‌ها برای ماندگاری در محیط به دنبال راه حل‌های جدید باشند. در چنین شرایطی توجه به عواملی همچون رهبری دانش، نوآوری و یادگیری مشارکتی به آن‌ها کمک می‌کند تا خود را با تغییرات محیطی انطباق داده و در صحنه رقابت باقی بمانند. هدف اين پژوهش بررسی رابطه بین رهبری دانشی با نوآوری و یادگیری مشارکتی کارکنان می باشد. مواد و روش ها: جامعه آماري این پژوهش شامل کلیه کارکنان نمایندگی های گروه خودرو سازی سایپا در استان اردبیل می باشد؛ که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 186 نفر به دست آمد؛ ولیکن با توجه به استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری، 200 پرسشنامه بر اساس روش نمونه گيري تصادفي ساده در بین جامعه آماری توزیع گردید. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه استاندارد می باشد. که روايي آن بر اساس روايي صوری و پايايي آن با ضريب آلفاي کرونباخ (91/.) محاسبه گرديد. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل 8.8 انجام گرفت. یافته ها: نتايج نشان داد که بین رهبری دانش و نوآوری رابطه¬ مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین رابطه مثبت و معنادار بین رهبری دانش و یادگیری مشارکتی تایید شد. بحث و نتیجه گیری: مسئولان نمایندگی های سایپا با به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات و تبادل تجربیات و اطلاعات مدیران موفق و همچنین با ایجاد بستر فرهنگی مناسب و مطلوب، سازمان یادگیرنده را پایه ریزی و تولید و انتقال دانش و ایجاد نوآوری را در نمایندگی ها ارتقاء می بخشند.

کلید واژگان :

رهبری دانش، نوآوری، یادگیری مشارکتی کارکنان، نمایندگی های مجاز سایپا در استان اردبیل



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک