چکیده :

زمینه و هدف: ازآنجاکه دانشگاه‌ها به‌عنوان متوالیان اصلی پرورش نیروهای متخصص جامعه می‌باشند و نقش کاربردی درزمینه اشتغال، ایجاد مهارت‌ها و توانایی‌های موردنیاز در خصوص کارآفرینی، از طریق انتقال دانش رادارند لذا پژوهش حاضر به ارزیابی اهداف کارآفرینی دانشجویان بر اساس مفهوم خودکارآمدی می‌پردازد. مواد و روش ها: این تحقیقی ازنظر هدف پیمایشی و ازنظر گردآوری داده‌ها یک تحقیق میدانی می‌باشد. ابزار مورداستفاده پرسشنامه است که روایی محتوایی پرسشنامه با نظر چند تن از صاحب‌نظران این رشته تائید و پایایی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه برابر با 891/0 مشخص گردید که نشان‌دهنده ارزش و اعتماد (پایایی) لازم هست. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان موسسه آموزش عالی نوین تشکیل می‌دهد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان186 نفر مشخص که جهت اطمینان بخشیدن به نتایج تحقیق 200 پرسشنامه با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و به‌صورت تصادفی ساده در بین جامعه آماری توزیع گردید برای نتیجه یافته‌ها از نرم‌افزار spss20 استفاده نمودیم. یافته ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که گرایش به کارآفرینی، ادراک اعتماد اجتماعی، و استعداد کارآفرینی چون بزرگ‌تر از 05/0 می‌باشند رد می‌شوند و این در حالی است که قصد کارآفرینی با مقدار 009/0 که کوچک‌تر از 05/0 می‌باشد تایید می‌شود. نتیجه گیری: نتیجه تحقیق نشان داد که دانشجویان این دانشگاه از گرایش به کارآفرینی، ادراک اعتماد اجتماعی و استعداد کارآفرینی مناسبی برخوردار هست ولی قصد کارآفرینی در میان آنان کمتر می‌باشد. این امر احتمالاً به دلیل نبود زیرساخت¬های فیزیکی مناسب جهت شروع فرایندهای کارآفرینی در این دانشگاه است. یافته¬های این تحقیق می‌تواند در نوشتن برنامه‌های کارآفرینی دانشجویان مورداستفاده قرار گیرد.

کلید واژگان :

گرایش به کارآفرینی، ادراک اعتماد اجتماعی، استعداد کارآفرینی، قصد کارآفرینی، خودکارآمدی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک