چکیده :

هدف این پژوهش تعیین اثر بخشی دو روش تدریس ایفای نقش و یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر ایرانشهر است که از نوع آزمایشی و به روش پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر ایرانشهر که تعداد آنها 1484 نفر در سال تحصیلی 97-96 است. نمونه آماری این پژوهش 90 نفر بودند که در سه گروه ایفای نقش،یادگیری مشارکتی و گروه کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند ودر این پژوهش آزمودنیها به صورت تصادفی طبقه ای خوشه ای تقسیم بندی شده اند. به منظور تلخیص داده ها از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، انحراف معیار، میانگین، درصد، جدول) استفاده شده است و برای پاسخ به فرضیه های پژوهشی از آزمون های آماراستنباطی (آزمون کلموگرف - اسمیرنف، آزمون لوین و تحلیل کواریانس) بهره برده شده است. نتایج آزمون تعقیبی پژوهش حاضر نشان داد که ارتباط آماری معنا داری بین کلاسهای ایفای نقش،تدریس مشارکتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود داشت به طور کلی نتایج نشان داد که کلاسهای ایفای نقش و تدریس مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی درسهای علوم و مطالعات اجتمایی پایه ششم ابتدایی معنی دار بوده است .

کلید واژگان :

روش تدریس، مشارکت، پیشرفت تحصیلی، نقش ، یادگیری .



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک