زمینه و هدف: از آنجا که علوم انسانی که از غرب وارد شده، با توجه به تضاد فرهنگی و دینی آن نمیتواند نیاز جامعه اسلامی را برآورده سازد، توجه به آموزههای اسلامی در علوم انسانی خصوصاً در مدیریت، حائز اهمیت است. در این پژوهش ضمن پرداختن به اهمیت جایگاه ویژه مدیریت دانش در آموزههای اسلامی و راههای تبیین آن در سازمانها، فرايند مديريت دانش در آموزههاي اسلامي را با رویکردی بر آیات قرآن کریم و احادیث، بیان نمودهایم. مواد و روشها: روش این پژوهش از نوع كيفي است. این مطالعه، سعي بر تبيين فرايند مديريت دانش در آموزههای اسلامي داشته و با يك رويكرد درونديني به پژوهش پرداخته است. لذا روش مطالعه حاضر از نوع توصيفي- اسنادي میباشد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد كه اساساً هدف، ماهيت، اصول و فرايند مديريت دانش در آموزه هاي اسلامی با آنچه كه در مديريت غربي مطرح میشود، باهم تفاوت دارند كه اين امر از تمايز نظام فكري مديريت اسلامي و مديريت رايج در غرب ناشي ميشود. در بينش اسلامي؛ اساساً دانش در دو مفهوم بكار ميرود يكي ظاهر و پوسته دانش و ديگري جوهر و حقيقت دانش. در آموزههاي اسلامي آنچه كه مايه كمال و سعادت آدمي است، همان جوهر و حقيقت دانش است. نتیجهگیری: بررسي مديريت دانش و تبيين فرايندهاي آن، مستلزم شناختي عميق از مفهوم زيربنايي اين شاخه از علوم انساني يعني مفهوم انسان و سرشت او است.
کلید واژگان :ديريت دانش، كسب دانش، نگهداري و حفظ دانش، انتشار و انتقال دانش، آموزههاي اسلامي
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک