چکیده :

يكي از عواملي كه در ايجاد و افزايش قابليت هاي نوآوري در بانک ها موثر است جو سازماني مي باشد. لذا این تحقیق با هدف بررسی تاثیر جو سازمانی بر نوآوری در بخش خدمات انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی محسوب می شود. جامعه ی آماری پژوهش را 250 نفر از کارکنان بانک سینا در شعب شهر تهران تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گيري طبقه¬اي با انتساب متناسب و با روش فرمول کوکران تعداد 162 نفر به عنوان نمونه تعيين گرديد. ابزار تحقيق، پرسشنامه‌اي بود كه روايي آن بر اساس نظر جمعي از اعضاي هيأت علمي دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران و صاحبنظران مربوطه تأييد گرديد و براي تعيين ميزان پايايي بخش‌هاي مختلف، از ضريب آلفاي كرونباخ استفاده گرديد (78/0 تا 93/0). داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهاي SPSS:win18.5 و Lisrel8.5، تجزيه و تحليل شدند. نتايج تحليل توصيفي نشان داد که وضعيت نوآوري در خدمات و جو سازماني در بانك سينا در حد متوسط است. نتايج حاصل از تحليل استنباطي نشان داد كه بين مولفه هاي رفتار مديران و رفتار كاركنان جو سازماني با نوآوري در خدمات بانك مورد مطالعه رابطه مثبت و معني‌داري وجود دارد. به منظور تلخيص متغيرها در چند عامل، از روش تحليل عاملي استفاده گرديد. نتايج اين تحليل نشان داد كه در زمينه جو سازماني در بانك سينا 5 عامل با 88/0 تبيين واريانس كل و در نوآوري در خدمات 3 عامل با 92/0 تبيين واريانس كل بدست آمد. در نهايت، نتايج تحليل مدل معادلات ساختاري نيز نشان داد كه جو سازماني با ضريب مسير 613/0 اثر مثبت و معني‌داري بر نوآوري در خدمات بانك سينا داشته است.

کلید واژگان :

رفتار مديران، رفتار كاركنان، جو سازماني، نوآوري در خدمات، نوآوري در بانك ها



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک