چکیده :

امروزه هر مشتري ارزش ويژه خود را دارد و شرکت‌ها براي به دست آوردن سهم بيشتري از بازار ثابت يا رو به كاهش بايد مبارزه كنند. که در این میان ویژگی های فروشگاه و کیفیت خدمات به‌عنوان بخش تفکیک‌ناپذیر این مناطق و داراي نقش اساسي در اجراي آن نموده است و از طرف ديگر تحقيقات انجام‌شده نشان می‌دهد كه دلبستگی مکانی می تواند بر روي حفظ مشتريان و درنتیجه بر سودآوری کمک می‌کند. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر تاثیر ویژگی های فروشگاه و کیفیت خدمات بر دلبستگی مکانی در فروشگاه های مواد غذایی آذربایجان می پردازد. مشتریان فروشگاه های آذربایجان در شهر اردبیل جامعه آماری پژوهش را تشکیل می‌دهند. حجم نمونه 384 نفر پیش‌بینی‌شده که به این منظور از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده برای توزیع پرسشنامه استفاده‌شده است. اندازه‌گیری متغیرها با پرسشنامه استاندارد انجام گرفت و روایی آن بر اساس روش‌های صوري و محتوايي و برای بررسی کفایت داده‌ها از شاخص KMO و پايايي آن با ضريب آلفاي کرونباخ بررسي گرديد. آزمون مدل پژوهش بر اساس مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار LISREL8.54 استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که ویژگی های فروشگاه بر دلبستگی مکانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. و همچنین تاثیر مثبت و معنادار کیفیت خدمات بر دلبستگی مکانی در فروشگاه های مواد غذایی آذربایجان تایید شد.

کلید واژگان :

ویژگی های فروشگاه، کیفیت خدمات، دلبستگی مکانی، فروشگاه های مواد غذایی آذربایجان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک