چكيده هدف: پژوهش حاضر باهدف تبيين نقش آموزش تفكر مثبت به مردان مبتلا به هموفيلي استان لرستان و بررسي اثربخشي آن بر تحمل ابهام و تحمل پريشاني در اين افراد صورت گرفت . روش كار: روش كار در پژوهش حاضر بدين ترتيب بود كه از بين مردان عضو كانون مبتلايان به هموفيلي استان لرستان كه ١٤٢نفر هستند ، ٣٠ نفر به صورت تصادفي ساده انتخاب و به دو گروه آزمايش و كنترل تقسيم شدند .طرح پژوهش حاضراز نوع طرح هاي آزمايشي با پيش آزمون و پس آزمون است كه گروه آزمايش در معرض آموزش تفكر مثبت قرار گرفت .براي آموزش تفكر مثبت از هشت تكنيك كه از تكنيك هاي سليگمن و همكاران اقتباس شده ،استفاده گرديد .اين تكنيك ها در ٨جلسهي ٢ساعته ،دو جلسه در هفته برگزار شد .براي اندازه گيري تحمل پريشاني از شاخص خودسنجي تحمل پريشاني هيجاني سيمونز و گاهر و براي اندازه گيري تحمل ابهام نيز از مقياس مك لين و ديويد ال استفاده شد. داده ها با استفاده از تحليل كوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرارگرفتند .يافته ها: نتايج بدست آمده بيانگر وجود تفاوت معنادار ميان نمره هاي پس آزمون و پيگيري هر دو متغير در دو گروه است و حاكي از آن است كه ميزان تحمل ابهام و تحمل پريشاني هيجاني در گروه آزمايش پس از انجام دوره هاي آموزش تفكر مثبت افزايش داشته است
کلید واژگان :آموزش تفكر مثبت، عدم تحمل ابهام ، تحمل پريشاني هيجاني ، هموفيلي
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 4161454083550009
- سال انتشار : 1397
- نوع مقاله : پذیرفته شده در سایر مجلات علمی معتبر و علمی مروری و ISC
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي
- برگزار کنندگان :
- ISSN :
- تاریخ ثبت : 1399/12/10 23:03:55
- ثبت کننده : دکتر مجید کرامتی مقدم
- تعداد بازدید : 225
- تعداد فروش : 0