هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش آموزش تفکر مثبت به مردان مبتلا به هموفیلی استان لرستان و بررسی اثربخشی آن بر افزایش میزان امید به زندگی و مهارت هاي مقابله اي در این گروه انجام گرفت. روش کار : روش کار در پژوهش حاضر بدین ترتیب بود که از بین مردان عضو کانون مبتلایان به هموفیلی استان لرستان که 129نفر هستند 30 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. طرح پژوهش حاضراز نوع طرح هاي آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون است که گروه آزمایش در معرض آموزش تفکر مثبت قرار گرفت.براي آموزش تفکر مثبت از هشت تکنیک که از تکنیک هاي سلیگمن و همکاران اقتباس شده، استفاده گردید. این تکنیک ها در 8جلسه ي 2ساعته ، دو جلسه در هفته برگزار شد. براي سنجش میزان امید از پرسشنامه امیدواري اشنایدرو همکاران(1991) و براي اندازه گیري مهارت هاي مقابله اي ازپرسشنامه مهارت هاي مقابله ايکارور و همکاران (1989) استفاده شد. یافته ها: نتایج به دست آمده بیانگر وجود تفاوت معنادار میان نمره هاي پس آزمون و پیگیري هر دو متغیر در دو گروه است و حاکی از آن است که آموزش تفکر مثبت به گروه نمونه توانست میزان نمره هاي مهارت مقابله اي و امید را در بین آزمودنی ها افزایش دهد.
کلید واژگان :آموزش تفکر مثبت ، مهارت هاي مقابله اي، امید به زندگی ، هموفیلی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک