تاب آوری سازمان بعنوان نوعی رفتار سازمانی موجب تغییر مسیر سازمان به سوی استفاده از فرصتها و اقدامات نوآور به منظور پاسخ به بحرانها و چالشهای محیطی با نتیجه بهبود و انسجام عملکرد است. از آنجاکه تاب آوری چارچوبی ایجاد مینماید که موجب نوآوری مدل کسب وکار سازمان خواهد شد، در این مطالعه تلاش شد به این سوال پاسخ داده شود که «چگونه میتوان با افزایش سطح کلی قابلیت تاب آوری موجب تحقق نوآوری مدل کسب وکار شد». این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش کیفی نظریه برخاسته از دادهها (رویکرد گلیزری) و تکنیک مصاحبه عمیق هدفمند انجام شده است. یافته های حاصل از تحلیل 12 مصاحبه (10 کارآفرین تثبیت شده با تجربه ی تاب آوری و 2 پژوهشگر کارآفرینی با تجربه ی مرشدی کسب وکار) نشان داد در محیط کسب وکار ایران برهم کنش سه جریان تاب آوری: شناختی، عاطفی-ارزشی و رفتاری موجب انتخاب الگوی پیشگامی میگردد که در آن رویکرد دسترسی به موفقیت نوآوری و تغییر شکل سازمانی در قالب نوآوری مدل کسب وکار است. براین اساس به سیاست گذاران توصیه میشود بازسازی و بازآفرینی مدلهای کسب وکار را با تحلیل و انتخاب الگوی مناسب تاب آوری سازمان متحول نمایند.
کلید واژگان :تاب آوری، سازگارپذیری، پیشگامی، نوآوری مدل کسب وکار
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک